Druk en vol

Een volle agenda en een druk hoofd

Ik heb het druk gehad, de afgelopen twee maanden.
Ik, die staat voor vereenvoudigen en vertragen. Voor voelen wat belangrijk is en de rest loslaten. Die ik, die
was nu redelijk overweldigd en vol.

Soms neemt de hectiek zo nu en dan gewoon de overhand. Ook bij mij de laatste tijd.

Een aantal medewerkers op mijn kinderdagverblijf was ziek (ja, ik heb een kinderdagverblijf naast het
coachen van ouders), en daarom stond ik onverwachts een groot deel van mijn werktijd op de groep. Met
een assistent op vakantie had ik dubbel werk op kantoor. Intussen startten er ook nog nieuwe
coachtrajecten met ouders, zo na de zomervakantie, naast de lopende trajecten. 

Kortom: veel en vol.
En dus was ik de afgelopen weken ineens die moeder die het druk had. Die thuis meer doorwerkte, met een
kort lontje reageerde en weinig met aandacht aanwezig was. Maar het duurde niet lang of ik realiseerde me
dat ik dit niet wilde. Dat ik andere keuzes wilde maken.

Vol of druk?

De realiteit is dat je soms niet de keuze hebt om het minder vol te maken. Om de boel de boel te laten.
Maar wat je wel kan doen in tijden van grote drukte of stress: er anders over nadenken. Er anders naar
kijken. Zodat je gevoel over de situatie veranderd.

Pas hoorde ik een uitspraak:

Je hebt geen drukke agenda maar een volle agenda en een druk hoofd.

En dat kwam aan bij mij. Want dat die agenda vol is, maakt nog niet dat het druk is. Die drukte, die ontstaat
in je hoofd. In je denken. 

Je doet je best om alles af te krijgen. Aan alle eisen te voldoen. Maar het lukt je niet. Je verliest het overzicht, de stress en frustratie neemt toe. 

Daar ga je over piekeren. Je hebt er een oordeel over. O my god, wat heb ik het druk!

Maar dat geeft alleen maar extra stress. Onderzoek heeft aangetoond dat je stress kunt verminderen door
je eigen gevoel over stress te veranderen. Zacht te zijn voor jezelf.

Wat mij dus enorm helpt in zo’n periode:

  • Weten dat this too will pass. Ook deze drukte gaat weer voorbij. Dit blijft niet voor altijd duren, al voelt
  • het wel zo. 
  • Iets kleins opruimen of organiseren. Dat keukenlaatje, die plank. Ik ben alle kruidenpotjes langsgegaan
  • en die over datum waren heb ik weggegooid. Een rustig, overzichtelijk taakje. Dat werkte overigens nog verder door:
  • Een rustig, leeg en opgeruimd huis geeft een leger en opgeruimder hoofd.
  • Zeg nee. Zo’n klein woordje heeft zóveel kracht! Een nee tegen anderen is een ja tegen jezelf. Dat
  • grenzen aangeven, dat geeft mij  weer een gevoel van ruimte.
  • Voel en doe wat je nodig hebt. In de drukste dagen heb ik twee keer per dag gedoucht en veel in bad gelegen. Mijn lievelingsmuziek opgezet en lekker met een deken op de bank gelegen.
  • Huil, soms lucht het zo enorm op.
  • Zoek hulp of steun. Bel je beste vriendin, je moeder, ga naar een coach of boek een massage. 

Heb jij het nu druk? Creëer dan kleine momenten van self care. Die momentjes hoeven niet lang hoeft te
duren. Het zijn kleine momentjes van zelfcompassie in je dag en week. Een paar keer ademen, een
wandelingetje, een knuffel, een inspirerende tekst.

Wees vooral lief tegen je drukke hoofd. Accepteer de minder mooie kanten van jezelf. Vergeef jezelf als je
een vergissing maakt. Laat je zachtheid en vertrouwen een weg vinden.

Terug naar overzicht